10 weken and counting!

7 april 2015 - Greenway, Australië

Hey luitjes!

Hier weer een verhaaltje vanuit het oh zo mooie Australië!

Watsgebeurd? tja, niet meer zoveel als in de eerste weken eigenlijk. We zijn inmiddels een heel eind gesetteld. We hebben vrijwel alle meubels die we nodig hebben nu in huis. Het enige wat we nog niet hebben is een bureautje voor onze computer en een BBQ! Het is in de avond nu te koud om buiten te zitten dus de BBQ heeft geen haast. Binnenkort maar eens de sales in de gaten gaan houden.

Ja jullie lezen het goed, te koud! GVD nu al! Dat is toch wel een heel groot nadeel van Canberra. Het is hier snachts al een keer 2 graden geweest. Not my cup of tea (die was een stuk warmer) kan ik je vertellen! Het is nu nog veel te vroeg om te bepalen waar we uiteindelijk willen gaan wonen. Ik wil eerst een hele winter en zomer meemaken hierzo voordat ik deze stad afschrijf. Iedereen hier zegt dat de goaldcoast (daar wilden we over 2 jaar zitten) in de zomer niet uit te houden is vanwege de extreme luchtvochtigheid en hitte. Maar als ik moet kiezen tussen te heet of te koud dan geef mij maar te heet! Daar heeft de big man upstairs ons de zee voor geschonken! Best grappig, Iedereen hier praat super slecht over queensland (noord-oost kust waar Goldcoast ligt). Als ik doorvraag waarom mensen er niet willen wonen krijg is antwoorden als: ze lopen daar allemaal op hun blote poten door de straten en zelfs in de winkels. Mensen hebben alleen maar korte broeken en slippers aan de hele dag. Je krijgt er geen reet voor elkaar omdat iedereen te relaxed is. Hmm, dit zijn voor mij alleen maar argumenten om er juist wel heen te gaan! Laat mij maar lekker op mn blote poten relaxen op een surfboard! :-) tegen de tijd dat we hier weg mogen is Vinnie 4 dus dan kan hij mooi met me mee!

Maar goed, voorlopig zitten we in Canberra en maken we er hier het beste van! En ik moet zeggen buiten de kou in de avond (de dagen zijn nog steeds heel erg lekker warm) en het niet hebben van zee dichtbij, is het een hele fijne stad om in te wonen! De mensen hier zijn super aardig, er zijn een heleboel mooie plekken om naartoe te gaan, overal heb je grote speeltuinen voor de kids, de winkels zijn super groot net zoals in Amerika en je hebt hele goede restaurants overal! En het is hier super veilig. Om dat te testen heb ik al 2 x onze garagedeur open laten staan in de nacht. Ok, misschien was dat niet expres maar er was in ieder geval niks gestolen :-)

We hebben een paar hele mooie meren in de buurt liggen maar waarom zou je in de buurt naar een meer gaan als je ook ver weg kunt!? Met die instelling zijn we een paar weken terug de auto in gestapt om naar een meer op zo'n 2 uur rijden te gaan. In de meren in Canberra mag je namelijk niet met een benzine motor varen en ik wilde onze nieuwe boot natuurlijk ook met motor uitproberen! En in het meer waar we heen gingen zou je ook heel goed kunnen vissen op forel dus hoppakee! heel de auto ingeladen, koelbox vol met lekkers om bij het meer lekker te gaan barbeknoeien en gaan met die banaan! Na 1,5 uur rijden hielt de verharde weg op en moesten we volgens google maps op een zandweg (beter steenweg genoemd) nog zo'n 15 km verder. Na 20 minuten stapvoets rijden door velden met net geschoren lelijke schapen keken Natalie en ik elkaar met een glimlach van Waar de fuck zijn we nu weer beland...? Na nog 5 minuten rijden kwamen we bij een gesloten poort aan. De tom tom gaf aan dat er niet ver achter deze poort een groot meer moest liggen en er stond een groot bord met een pijl gericht naar de poort met daarop de tekst. Visserman hier rechtsaf slaan om je boot ten water te laten. Mooi! we zitten goed! Poort opengemaakt en weer netjes dicht achter ons om vervolgens bij een andere poort aan te komen. Ook dicht.... hmmm suspicious! Maar goed, ook deze poort open, door een grote kudde schapen heen gereden. Ook deze waren net geschoren en super lelijk bij de weg en we waren weer op pad. Na 5 minuten kwamen we aan de top van een heuvel uit en zouden we het meer moeten zien. Maar in plaats daarvan zagen we dit.... (nu moet je eigenlijk even naar de eerste foto kijken die ik heb toevoegt. Beelden zeggen meer dan woorden namelijk. :-)

Helemaal uitgedroogd dat klote meer! haha Natalie en ik kwamen niet meer bij! Het is in situaties zoals deze (en daar bevind ik me regelmatig in) dat ik altijd zo blij ben met Natalie! die kan daar net zo hard om lachen als ik! Schijt aan de 5 uur die we voor niks hebben gereden. We zijn die dag maar naar een ander water op de terugweg geweest en hebben met de kindjes met een schepnetje visjes gevangen vanaf de kant. Ook leuk! :-)

Het weekend erop zijn we gaan kamperen. aan een heel groot meer dat zeker niet uitgedroogd zou zijn. Volgens mij heet het de Indische oceaan. We zaten bij Tuross Heads. Precies op een plek tussen de oceaan en een mooi meer in. De eerste keer camperen als gezin. Ik had een 8 persoons tent besteld via internet zodat we lekker wat ruimte hebben en dat is een erg goede beslissing gebleken. De tent is super gemakkelijk op te zetten heeft 3 kamers zodat de kindjes samen een eigen kamer hebben, wij ook en er ook nog een kamer is om in te kunnen zitten zonder dat we de kinderen wakker maken in de avond. we hebben ook een lamp met schakelaar, ventilator en zelf oprollende deuren in de tent. Eigenlijk is het gewoon een huis maar dan met iets minder dikke muren :-)

En ja deze keer kon ik lekker gaan varen met motor! Ik zou hem eerst zelf even gaan uitproberen zodat ik er een beetje aan gewend als de kindjes mee gingen. Wij naar de boatramp. Daar aangekomen zag ik alle auto's staan met enorme trailers erachter. Tijdens het oppompen van ons bootje liet er iemand zn boot te water. 2 motors van 30 pk, 6 stoelen, 12 hengels achterop net zoiets als onze boot dus. geen stoel, 1 motor van 3,5 pk en 2 hengels :-) Maar het is een start! over 5 jaar heb ik zo'n andere boot let maar op!

Eenmaal te water startte ik de motor met zo’n trekkabeltje en schoot ik vooruit! of ja, schoot... misschien is kroop een beter woord. Er was in ieder geval een heel hoop kabaal van de motor dus als ik mn ogen dicht deed leek het net alsof ik 100 km per uur ging. Ik denk dat er 10 boten in het water lagen binnen mijn zicht en allemaal keken ze mijn kant op. Ze zullen wel jaloers zijn geweest.....Ik had met natalie afgesproken dat ze even met de kindjes ging slapen in de tent. de eerste nacht in de tent was nogal spannend voor Vinnie dus die had zowat niet geslapen. En door die dunnen muren in ons huis wij dus ook niet. Ik ging lekker even varen en vissen en zou als natalie en de kids waker waren ze op komen halen door van het meer naar het strand te varen. Leek een goed idee toen we het bedachten. We waren namelijk op een vrijdag aangekomen en hadden vrijwel het hele strand voor ons alleen. Dit was echter een zaterdag en we zaten op een erg geliefde spot voor mensen in Canberra. Na een uur of 2 varen besloot ik met mn speedboat de open zee op te varen om Natalie en kids op te halen bij het strandje. Met de stroming mee ging ik best hard! ik had mn hengels vast gezet achter de boot met 2 nepvisjes in het water eraan om hopelijk een grote roofvis te vangen. (trollying noemen ze dat hier. Ja ja, dat weet ik gewoon!) De kunst daarbij is de boot zo recht mogelijk te houden zodat de lijnen niet in de war raken. Ik scheurde dus met de stroming mee vanuit het meer de zee op. Draaide de hoek om om richting ons strandje te gaan en zag daar zo'n honderd mensen op het strand en in het water. Oeps, dat is niet handig met een boot en 2 lijnen erachter met visjes vol met haken. Ik draaide als een gek om om volle gas vooruit tegen de stroming in terug naar het meer te varen. 3,5 paarden tegen de oceaan. hmm wie zou dat winnen! Ik voer dus met mn bootje en inmiddels helemaal in de war geraakte lijn en hengels recht op een grote groep mensen af. heb nog even geprobeerd te peddelen maar om niet nog meer voor lul te staan ben ik uit de boot gesprongen en heb ik lopend de boot naar de kant gekregen. En zo weer een grappige ervaring rijker. De stroming hier is niet te onderschatten. Iets wat je volgens mij ook leert als je gewoon leert voor je theorie examen voor je duikbrevet in plaats van de antwoorden krijgen van een duikinstructeur waar je toevallig mee samenwerkt tijdens je stage in Aruba :-).

In de afgelopen weken heb ik ook een heleboel hele slimme dingen gedaan hoor maar dat is niet leuk om te lezen voor jullie haha. En natuurlijk is de eerste doelstelling van mij blog om jullie te laten lachen dus daarvoor offer ik graag een beetje van mijn imago op. Die kan overigens wel wat klappen hebben ghe ghe.

tja wat kan ik nog meer vertellen. Natalie gaat nog steeds goed op haar werk. Vind het steeds maar leuker worden dus dat is mooi! Ik ga nu rustig aan ook maar eens rondkijken wat er voor mij te doen is want fulltime huisvader is niet mijn ambitie al gaat het me best goed af al zeg ik het zelf. We hebben het erg getroffen met onze buren hier. Iedereen is heel erg vriendelijk (en oud!) en erg behulpzaam en geïnteresseerd. We zijn de enige mensen met jonge kinderen volgens mij dus Lilly en Vinnie worden flink verwend. Zo hebben ze met Pasen van 5 verschillende hoeken paaseitjes gekregen en zelfs cadeaus voor Lilly's 3e verjaardag afgelopen zaterdag. Lilly's verjaardag was de eerste dag dat het even heel duidelijk was dat we hier zonder familie zitten. We zijn gewend een man of 50 over de vloer te krijgen op zo'n dag. Iets waar ik altijd erg van kon genieten. Nu hadden we de moeder van Natalie hier (wat erg leuk is overigens) en verder mn ouders en broers via Skype maar dat is toch anders. Lilly zei tegen een van mn broers dat ze een taart had gebakken en als mn broer en zijn vriendin straks langs zouden komen dat ze een stukje zou bewaren. Dat komt wel even aan zeg!

Ik kijk heel erg uit naar al het bezoek dat we dit jaar en begin volgend jaar gaan krijgen in ieder geval!

Oh maar voor al het bezoek gaan we eerst nog even lekker naar de gold coast in juli of augustus. Ik ben namelijk uitgenodigd om mee te gaan op een vistrip met een stel Zuid-Afrikanen. toen we in augustus bij vrienden van ons waren in de goldcoast was hij net terug van een 6 daagse vistrip op Fraser Island (het grootste zandeiland van de wereld) Hij heeft me toen de filmpjes laten zien van hun vangst in 2013. Voor degene die willen zien wat voor een vistrip dit gaat worden check:  https://youtu.be/pHicehZggiE met deze gasten ga ik straks dus mee! kan niet wachten! :-) Dat is wat anders dan makrelen he Quino! ghe ghe.

Nou ik heb weer genoeg geouwehoerd vind ik zo. De winter komt eraan voor ons dus ik denk niet dat we nog heel veel zullen ondernemen de komende maanden. Ik weet dus niet wanneer ik weer een update ga wegschrijven maar jullie zien het vanzelf als je email hebt geregistreerd!

De groetjes allemaal!

Andy

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joanne:
    7 april 2015
    Weer een prachtig verhaal! Ben zo blij dat Natalie het naar dr zin heeft op dr werk. Een wat betreft jou Andy...keep your eyes and ears open.Er komt wel iets moois op je pad.
  2. Tanja:
    7 april 2015
    Gaaf Andy! Fietsje is echt super leuk! Qua timing echt jammer dat je van winter in NL overgaat naar winter in Australie :( Wij hebben ook zin in het bezoek aan jullie! Binnenkort maar eens tickets gaan shoppen! Groetjes aan N, L en V :)
  3. Theresas:
    Hoi Allemaal,

Fijn dat Nathalie's werk goed bevalt....
    Heerlijk weer die verhalen van je.
    Geloof goed dat je dit clubje gekken uit Holland mist met verjaardagen. Je bouwt daar, zo te horen, ook wel een vrienden- en kennissenkring op dus je huis komt, jullie kennende, zo weer vol mensen te zitten.
    Liefs Mari en Theresa
  4. Rens:
    7 april 2015
    Leuk verhaal weer! Je eerste doelstelling van het blog heb je weer ruimschoots behaald haha ;-)

Geniet er van zeg ik enne.. op naar de Gold Coast!! dat is toch wel de place to be zeg ik..
  5. Erna:
    7 april 2015
    weer een prachtig verhaal. Misschien moet je een boek gaan schrijven :). Misschien maar goed dat jullie nog 2 jaar de tijd hebben om te bepalen waar jullie uiteindelijk gaan wonen in Australië. Groetjes
  6. Patrick:
    7 april 2015
    Haha, superveel inspanning voor een zandvlakte, prachtig verhaal wederom :)...

Niet gedacht dat het daar nu al zo koud zou zijn, maar dat ligt meer aan mijn algemene (topografische) ontwikkeling... ;)

Misschien is vissersman in de toekomst iets na je vistrip met de Zuid-Afrikanen?! Evt. gecombineerd met verse vis verkopen per bakfiets ;)...

Groet en tot 'spreeks',
    PK
  7. Marleen:
    7 april 2015
    Wat een heerlijk verhaal weer! Heb t met een big smile gelezen, vooral met het opgedroogde meer, hehe. Maar t klinkt alsof jullie t goed naar jullie zin hebben. Geniet nog even van het lekkere weer daar! Xx
  8. Huub Selen:
    7 april 2015
    Dag Andy, Natalie, Lilly en Vinnie, wat een prachtig mooi verhaal. Het doet goed om te lezen dat jullie goed gewend zijn. Voor de kinderen zal dat ook geen probleem zijn en Natalie geniet van haar werk, dat is fijn te horen. Tja en Andy, dat weet ik nog niet zo zeker. Toch maar eens gaan uitkijken naar een mooie baan OF bij een bank OF als coach of zo iets.
    In Nederland begint het voorjaar te worden. Wij (Fien en ik) hebben een gezellig paasweekend gehad. Lekker 4 dagen niets doen. Een beetje in de tuin gewerkt. In Nederland is het wel compacter dan bij jullie daar. Uren reizen om een watertje te vinden. Maar gelukkig kunnen jullie beiden (jij en Natalie) daar goed mee omgaan. Jij kunt overigens Andy, wel goed schrijven. Een lekker lang verhaal met van alles en nog wat.
    Oke, dit was het weer vanuit Limburg. Dikke knuffels voor jullie allen.
    Groet Huub en natuurlijk Fien
  9. Quino:
    8 april 2015
    Heey andy,
    wat jammer dat het meer was uitgedroogd hahaha!
    en wat zou ik jaloers zijn op die grote boet met 2 motoren :P
    Wat leuk voor het eerst camperen met je gezin lekker in natuur vlakbij lekker water heerlijk!
    En wat vet dat je met hun mag gaan vissen als ik dat filmpje bekijk denk ik dat ik het maar bij de dommel of de maas houd!
    Nog veel succes! en veel groetjes aan natalie en de kinderen!
    Groetjes Quino
  10. Arthur:
    8 april 2015
    Hoi Andy, dank weer voor je verhalen. Het settelen gaat jullie goed af, hoewel ik snap dat je soms je familie mis. Ik lees zo dat er genoeg mogelijkheden voor jullie daar zijn. Gaat zekers helemaal goed komen! (vooral als je straks lekkerbekjes en kibbelingen gaat verkopen). G'day mate.
  11. Myrthe:
    9 april 2015
    Hahaha Andy! Ik zie het helemaal voor me met die boot!! En even tussen jou en mij.. vijf jaar vind ik voor jou wel onderschat! Die boot met zeker 10 stoelen ( want dat moet zeker meer zijn dan die je had gezien) en 18 hengels staat al bijna klaar haha! ik geef je twee jaar ;). Super dat jullie het samen zo goed hebben en leuk om te lezen wat jullie allemaal ondernemen. Geniet ervan!! Groetjes Myrthe
  12. Roland:
    Hey makker!
    mooi verhaal weer man. Heb dat filmpje van die vissertjes nog bekeken maar dat is wel wat anders dan met mijn vaste stokken op de kreek! :)
    Veel plezier en hou je taai
    greets
    Roland
  13. Maaike:
    Ha Andy,

Ik ben er weer s lekker voor gaan zitten om jullie reisverhaal te lezen. Altijd gezellig en lachen alle avonturen! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Grtz aan Natalie, Lilly en Vinnie.
    Maaike
  14. Henriette en ron:
    10 april 2015
    Zittend in mijn t-shirt in een heel warm zonnetje geniet ik weer van jou verhalen. Lachend zeg ik dan ook: tot de volgende keer. En blijf lekker gewoon jezelf(maf) doen.
    kus aan Nathaly en de kids.

ly

Henriette en Ron
  15. GerArnold:
    30 april 2015
    Vriendelijke oude mensen, kijk jij snapt het. Daar is helemaal niks mis mee. Ook al zijn er niet zoveel activiteiten, toch blijven schrijven want in een deuk liggen doen we zeker. have fun de komende winter!